Nota: acest articol este preluat din sectiunea webdesign a dioanad.info si sindicalizat la articole by Nicu.
Alegerea unui serviciu pentru gazduirea unui site web nu este usoara, exista o multime de oferte, o varietate larga de preturi si o lista mare de functii oferite, multe parindu-i unui utilizator neavizat de-a dreptul criptice si venind de obicei de la entitati necunoscute.
Pe linga multimea de oferte exista si dilema fundamentala: a se folosi un serviciu oferit de o firma romaneasca sau de un provider international? Articolul de fata isi propune sa adreseze exact aceasta dilema, uitind-se la un exemplu ales aproape aleatoriu de furnizor roman de gazduire, si anume xdrive.ro.
In interesul transparentei, autorul divulga faptul ca el foloseste exclusiv de gazduire localizate in afara Romaniei si are experienta cu multiplii furnizori.
Sumar executiv
Mituri privind solutiile locale de gazduire web
Intelepciunea populara spune ca
un site adresat publicului romanesc este preferabil sa fie gazduit in Romania, iar unul destinat publicului international ar fi bine sa fie gazduit in afara.Care sint miturile care alimenteaza aceasta teorie?
Reteaua metropolitana
Inca din vremurile predominantei accesului pe dial-up si al retelelor de cartier a aparut mitul
retelei metropolitane si al
RoNIX, punctul de interconectare al furnizorilor de internet, mit alimentat din plin de multele oferte asimetrice, cu preferinta pentru transferul local.
Fara a desconsidera importanta retelei metropolitane, vom nota ca
bandwith ca si parametru este important, dar pentru un site web obsnuit ce nu pune problema unui download sustinut (ca la
dc++) trebuie luati in calcul si alti parametrii, cum ar fi
latenta sau
disponiblilitatea dupa cum sint importante si
competenta tehnica a furnizorului sau
nivelul de experienta al personalului.
Nu in ultimul rind se observa tendinta de disparitie a abonamentelor disporportionate, care ofera viteza mai mare sau limita de transfer sporita pentru reteaua metropolitana.
Modalitati de plata
Un alt avantaj perceput pentru folosirea unor furnizori locali este usurinta platii, putindu-se plati numerar sau cu ordin de plata, sisteme in general nedisponibile sau greu de folosit pentru un furnizor extern. Se remarca si introducerea tot mai frecventa a posibilitatii de a plati cu card pentru servicii interne.
Balanta este in curs de echilibrare prin aparitia mai mult sau mai putin recenta a metodelor mai usoare si mai sigure de a plati un furnizor extern: cu citeva saptamini inainte de scrierea acestui articol
Paypal a inceput sa accepte plati din Romania,
Google Checkout accepta de ceva vreme plati din Romania, bancile se inghesuie pentru a oferi carduri si plati electronice, care au ajuns la indemina oricui.
Facturare
Ideea de a prefera un furnizor local deoarece ofera facturi nu este de luat in considerare: orice funrizor ofera facturi, chiar daca acestea sint un fisier PDF care poate fi descarcat din pagina de administrare a contului, iar in conformitate cu noua legislatie, asemenea facturi sint acceptabile.
Seriozitate
Exista in intelepciunea populara si conceptia ca furnizorii romani (de orice fel de servicii, nu numai de servicii internet) sint
tepari lipsiti de seriozitate. In foarte multe cazuri aceasta temere este reala, dar nu e universal valabila, exista si furnizori romani seriosi dupa cum exista multi
tepari in toata lumea.
Cel mai periculos tip de furnizori, de care este sanatos sa fuci cit poti de tare, sint firmele "de apartament", care nu au nici un fel de proprietate, iau un cont de releller sau pur si simplu unul cu mai multe domenii de la un alt furnizor si revind mai departe. De obicei sint usor de detectat, asa ca nu ma voi referi la ei aici.
Preturi
Din nou intelepciunea populara spune ca in tot ceea ce tine de tehnologie preturile in Romania sint impotriva firii mai mari decit cele din lumea civilizata, unde firmele au cheltuieli mai mari cu personalul si infrastructura.
Sa examinam preturile practicate de exemplul din studiul nostru de caz in
iunie 2007:
Si in detaliu:
Ne concentram observatia pe varianta
business, cea
lite fiind introdusa in special pentru a distrage clientii aratind un pret cit mai mic si a recupera apoi prin optiuni suplimentare care se vor dovedi necesare in timp.
Comparind cu oferte medii internationale
in conditii tehnice net inferioare (spatiu de stocare, conturi de mail, ftp, servicii suplimentare incluse, limbaje de scripting, baze de date etc.) pretul este
sensibil mai mare, in jur de
1.5-2 ori. Considerind ca firmele serioase ofer si discount-uri pentru abonamentele de lunga durata, cupoane si sistem de referinte, diferenta de pret creste si mai mult, asfel incit un cumparator grijuliu poate gasi fara greutati deosebite pachete cu oferta tehnica superioare celui
business la preturi comparabile cu cel
lite de la
xdrive.ro.
Actualizare: Initial am evitat sa dau exemple concrete de preturi concurente, dar simt ca afirmatia mea despre preturi poate fi considerata
FUD, asa ca intervin cu citeva precizari suplimentare: in timp ce pretul lunar practicat de
xdrive.ro in
iunie 2007 este de
10 EUR/luna, oferte usor superioare din punct de vedere tehnic gazduite in USA se incadreaza in jurul valorilor de
6.95-7.95 USD/luna, eventual cu planuri de gazduire "Starter" chiar mai ieftine (a se nota diferenta dintre EUR si USD). Hosterul meu preferat pentru moment are tariful de 9.95USD/luna, la care se aplica un discount pina la 7.95USD/luna iar dupa aplicarea unui cupon de reducere pretul rezultat pentru primii doi ani a ramas de 3.90USD/luna, suma din care se poate recupera ulterior folosind un sistem de referinte.
Identificarea solutiei oferite si a calitatii ofertantului
Am stabilit pina acum ca exista multe oferte venind atit de la tepari cit si de la furnizori seriosi, in continuare vom folosi
xdrive.ro ca si studiu de caz pentru a incerca sa distingem daca un furnizor e serios sau tepar.
In lipsa unor referinte externe, vom face ca oricine altcineva si vom examina oferta asa cum este prezentata de firma prin intermediul paginii sale web.
Numele (brandul) ofertei
Poate ca e surprinzator sau poate evident, dar analiza poate incepe chiar de la numele (brandul) sub care este oferit serviciul, in cazul de fata
XDRIVE punct
RO.
Si observam deja o prima problema! Deja exista un brand asemanator,
xdrive.com, care poate genera o oarecare confuzie (si poate si ceva agitatie avocatilor care se ocupa de proprietatea intelectuala).
Imi e greu sa afirm daca reutilizarea numelui este o confuzie intentionata sau nu (greu de crezut totusi ca nu au verificat domeniul
.com), dar in mod cert nu mi se pare o idee foarte inteligenta asocierea cu AOL, binecunoscuti petnru calitatea proasta a serviciilor, preturile mari si agresivitatea avocatilor.
Pachet de servicii
La fel ca
peste 90% dintre furnizorii de gazduire, oferta contine acelasi
cPanel obosit, cu acelasi
Fantastico limitat si
RVSiteBuilder pe care nu il foloseste nici un client in practica, fiind pus pentru a infrumuseta oferta.
La xdrive.ro
cPanel arata foarte asemanator cu instalarea standard:
Vorbind de limitarile Fantastico un exemplu elocvent este ingradirea la TikiWiki si phpWiki, lipsind cea mai populara solutie wiki,
MediaWiki, si exemplele pot continua.
In conditiile in care infrastructura software este aceeasi ca si la concurenta, important este prin ce se diferentiaza oferta si aici fiecare furnizor isi poate pune amprenta personala. Stim deja ca
xdrive.ro se diferentiaza
negativ prin preturi... Incercarea lor de diferentiere pozitiva sint doua oferte: gazduire gratuita si gazduire pentru comunitate.
Pachetul gratuit, cu 10MB spatiu de stocare, subdomeniu si date tehnice nedivulgate seamana cu o multime de alte oferte gratuite, iar despre pachetul pentru "comunitate" nu notez deocamdata decit ca nu se precizeaza conditiile care trebuie indeplinite pentru a beneficia de acesta. Nu-ti ramine decit sa completezi formularul si sa speri ca vei primi un raspuns.
Aspect general site
Site-ul
xdrive arata ca un site facut ce cineva cu
pretentia de profesionalism (lucru evident, intrucit este oferit de o firma a carei activitate principala este
design web), foloseste predominant culoarea portocalie, despre care am invatat cu totii din politica ultimilor ani ca inspira incredere publicului, are un numar mare de pagini (statice, un CMS pare ceva prea evoluat pentru ei), dar in acelasi timp da dovada de design excesiv, si boli inerente ale acestuia, cum ar fi lizibilitate scazuta si fonturi de dimensiuni imposibile, incercati numai sa cititi
codul de siguranta din aceasta captura de ecran:
Modalitati de contact (suport)
In prima pagina sintem intimpinati de o caseta cu date de contact:
Nu voi remarca metodele
cartieristice de contact, voi remarca totusi pozitiv ca nu folosesc nume de genul
sexxyyyladyy69 sau
counterstikekiller14 dar in mod fundamental negativ ca la momentul realizarii capturii de ecran, in timpul saptaminii (intr-o zi de luni), in jurul prinzului, cind orice afacere poate avea cea mai mare nevoie de ei, erau
offline atit pe contul de Yahoo Messenger cit si pe cel de Skype, deci canalele sint inutile.
Practici SEO folosite in site-ul propriu
Daca tot am vorbit despre organizarea site-ului, ne putem uita la practicile lor de SEO (search engine optimization), care pot oferi putina lumina asupra corectitudinii in general.
As evidentia aici felul in care este construita baza de date cu intrebari si raspunsuri (F.A.Q.) folosind subdomenii pentru a exploata Google:
Dupa nume de subdomenii ca
am_acces_la_shell_pe_contul_meu.xdrive.ro si
au_fost_vreodata_serverele_dvs_sparte_de_hackeri.xdrive.ro nu mai lipsesc decit
everything_and_the_kitchen_sink.xdrive.ro sau
nu_cumparati_niciodata_in_viata_voastra_de_la.xdrive.ro.
Nota: de obicei firmele serioase folosesc un CMS pentru sectiunea de intrebari si raspunsuri (exista si oferte comerciale) iar cele cu adevarat progresiste au chiar un
wiki.
Securitate
Am lasat securitatea spre sfirsit desi este unul dintre cele mai importante (daca nu chiar cel mai important) aspect. Voi observa aici (conform raportarii din
cPanel, informatie care e confirmata si pe site) ca serverul de gazduire web ruleaza Linux (un lucru bun) cu
kernel Fedora Core 4 (asta este semnificatia FC4smp) in iunie 2007, care a
iesit din suport in decembrie anul trecut, deci de mai bine de 6 luni nu mai are asigurate actualizari de securitate, ne ramine sa avem incredere ca administratorii serverului fac aceste actualizari manual (practica nerecomandata de nimeni cu experienta in domeniu).
Nota: autorul acestui articol este un utilizator inrait de
Fedora, chiar articolul de fata fiind realizat exclusiv cu
Fedora 7, dar nu are inconstienta de a pune o versiune atit de veche si nesuportata pe un server de productie legat direct la internet, exista versiuni ale aceluiasi sisem de operare/distributie mult mai potrivite pentru aceasta sarcina.
Transparenta
Ar mai fi multe de spus, de semnalat multe aspecte neprofesionale legate de formularele cu termeni de utilizare, sitemul de stiri, despre raspunsurile din F.A.Q. care seamana izbitor cu texte din alte site-uri, despre calitatea uneltelor de retea incluse in site, dar deja am scris un articol lung si ma voi rezuma sa mai amintesc
transparenta.
Oferind servicii unui public larg si, in cazul gazduirii web, unui public deseori avizat, transparenta este foarte importanta, iar
xdrive.ro si firma mama
inovatika nu exceleaza deloc la acest capitol, nu intelege conceptul de comunitate. Ar fi si greu, intrucit focalizarea principala a afacerii este intr-un alt domeniu (design web) iar o firma mica nu prea poate avea doua tipuri de cultura interna diferite, chiar si o megacorporatie are probleme serioase de a mentine modele diferite de afaceri.
Nu voi arata cu degetul exact unde sint problemele de transparenta si nu voi descrie solutiile posibile, intrucit nu vreau sa le ofer tema gata facuta.
Lipsa transparentei este importanta intrucit poate ascunde existenta un numar mic de clienti, eventuala insatisfacite a acestora precum si frecventa aparitiei unor probleme tehnice (inerente) sau durata de rezolvare a acestora.
Umor cu Stan si Bran
Daca articolul a fost lung, greoi si plictisitor o sa incerc sa inveselesc putin atmosfera cu citeva noi exemple de incompetenta de data asta din contul demonstrativ de
cPanel.
Este oferita posibilitatea de a evalua functionalitatea cPanel folosind un cont demonstrativ cu numele de utilizator
cpdemo si parola
cpdemo. Oricine poate intra acolo, citi adresa de email a administratorului, intelege schema de parole a firmei in vederea trimiterii de
SPAM sau chiar a o schimba:
Sau de ce nu, schimba parola, astfel incit contul demonstrativ sa ajunga inutilizabil pentru alti vizitatori si crea probleme afacerii:
Profesionalism la cel mai inalt nivel!
Concluzie
Concluzia mea dupa acest studiu de caz ar fi ca as evita pe cit posibil un asemenea furnizor, as face afaceri cu el
numai daca mi-ar fi
bagat pe git impreuna, sa zicem, cu un pachet de web design,
dar oricum as evita o firma de web design care imi baga pe git un pachet de gazduire anume si as evita o firma de web design despre a carei competenta am o
parere proasta.
Recomandari pozitive nu o sa fac, scopul acestui articol
nu este promovarea unor bunuri, servicii sau firme, parerea mea personala o puteti afla totusi studiind solutia de hosting folosita pentru a gazdui site-ul unde a fost publicat initial acest articol (
dioanad.info).
Nota: Articolul a fost scris la inceputul lunii
iunie 2007 si reflecta realitati existente la aceasta data, daca la citirea sa situatia subiectului din studiul de caz este diferita este posibil ca unele probleme sa fi fost corectate intre timp, poate chiar si ca urmare a publicarii acestui articol.
Actualizare: HA, HA, HA! la nici o saptamina de la publicarea articolului, un
mare anunt pe site: "Am trecut la GIGA Hosting" - ROTFLMAO...